Nyheter inom hälsa

Dags att vaccinera dig mot influensa

Influensa orsakas av virus och är mycket smittsamt. Viruset smittar genom luften och sprids framför allt om någon som är sjuk hostar eller nyser. Du kan skydda dig mot influensa genom att vaccinera dig. Folkhälsan rekommenderar dig som är 65 år eller äldre att vaccinera dig eftersom du då riskerar att bli sjukare än andra och har större risk för att få följdsjukdomar som lunginflammation.

Skyddet varar ett år. När du har vaccinerat dig är du skyddad mot årets influensavirus. Skyddseffekten varar dock högst ett år eftersom det kan vara ett nytt virus som orsakar influensa året därefter.

Symtom
När du får influensa är det vanligt att du plötsligt får hög feber, huvudvärk, muskelvärk, halsont, hosta och röda ömmande ögon. Influensavirus kommer till Sverige varje år och är vanligast under vinterhalvåret.

Bl linje

Att få behålla hälsan är det som står högst på önskelistan hos de flesta av oss

hopp

Ditt sätt att leva har större betydelse för hälsan än dina gener. Därför är det viktigt att göra rätt val i livet och framför allt att ta vara på livet och njuta så mycket du bara kan, medan du ännu kan.

Du kan själv påverka ditt liv och hur länge du lever
Att röka är det bästa du kan göra – om du vill förkorta ditt liv

Det är bara en handfull sjukdomar som orsakar de flesta dödsfallen i västvärlden. Genom att känna till vad de orsakas av, kan du själv välja hur ditt liv ska bli.

Genom att undvika rökning, stillasittande, stress, och fetma och istället satsa på bra kost och motion, kan du förlänga livet med många år.

Bl linje

Det är inte dina gener som bestämmer hur länge du lever

Avgörande är istället din livsstil. Det visar forskning från Sahlgrenska akademin i Göteborg

Tidigare har ofta antagits att den, vars föräldrar uppnår hög ålder också själv har störst chans att leva länge. Detta påstående kastas nu omkull av Sahlgrenska Akademin. I ett forskningsprojekt som pågått ända sedan 1963 visade det sig att de ärftliga faktorerna har mindre betydelse för livslängden än livsstilsrelaterade faktorer. Det innebär alltså att det i första hand är du själv som påverkar hur gammal du blir. Att sköta träning, kost och hälsa lönar sig med andra ord.
Källa: Sahlgrenska Akademin

Bl linje

Rädda liv med en enkel test
Rädda liv

Med en snabb test kan du upptäcka om någon i din närhet har fått en stroke, och på så sätt förhindra dödsfall.

Stroke beror på en propp eller blödning i hjärnan. Om man råkar ut för detta är det livsviktig att omgående komma under läkarvård. Eftersom de flesta av oss, inte vill ringa efter ambulans i onödan, kan du med några enkla rörelse se om det finns en risk för att det är stroke, och därmed behov av läkarvård.

Testen kallas AKUT (ansikte, kroppsdel, uttal, tid). Med denna test vill Hjärt-lungfonden få svenskarna att bli bättre på att ringa efter ambulans.

Kontrollera att den drabbade kan utföra följande 4 rörelser

Le och visa tänderna. Om ena mungipan hänger -ring 112

Lyfta armarna och hålla kvar dem i 10 sekunder? Om en arm faller –ring 112

U  Upprepa en enkel mening som ”Det är vackert väder idag”? Om personen sluddrar eller inte hitta rätt ord – ring 112

Varje sekund räknas. Tveka inte – ring 112

KOM IHÅG; EN SYMTOM RÄCKER FÖR ATT DU SKA RINGA 112 DIREKT!

Bl linje

Huskurerna hjälper inte mot förkylning

Så här i förkylningstider är det många som provar alla knep för att slippa bli sjuk eller att snabbt bli frisk från sin snuva eller feber.

Vitlök, bastubad, toddy, whisky eller honungsvatten, kurerna är många och de flesta av oss har någon gång testat det ena eller andra, men enligt Björn Olsén, läkare och professor i infektionssjukdomar vid Akademiska sjukhuset Uppsala, är det ingenting som hjälper. Enligt Björn Olsén är det även samma sak med apotekens egna kurer och naturprodukter.

En varm soppa lenar tillfälligt i halsen och dricker man ett glas whisky går lite av alkoholen upp i bihålorna och trycket släpper för en liten stund, men det är ingenting som påskyndar tillfrisknandet. Den bästa medicinen är att vila, säger Björn Olsén

Bl linje

Medelhavskost är bra för minnet

medelhavsmat

Varje år insjuknar ca 20 000 svenskar i folksjukdomen demens. Ännu fler drabbas av mildare kognitiva störningar som gör att de på äldre dar får sämre minne, har svårt att förstå enklare instruktioner och att lära sig nya saker.

Nu presenterar Uppsalaforskaren Erika Olsson för första gången en svensk studie som visar på att medelhavsmat skyddar hjärnan.Att äta mycket fisk, grönsaker, bönor, frukt och fullkorn kan minska risken att få sämre minne och lägre koncentrationsförmåga på äldre dar.

Bl linje


Kokbok med gammaldags husmanskost på nytt sätt. LHCF

En ny kokbok har nu kommit ut på marknaden. Det är Birgitta Höglund, som i samarbete med Dr Annika Dahlqvist har gett ut kokboken LCHF för seniorer vilken innehåller gammaldags husmanskost på ett nytt sätt.

Kokboken innehåller 75 lättlagade recept, samtliga med bilder. Maten är gammal välbekant husmanskost med betydligt mindre kolhydrater än vad som är vanligt för de flesta, men med högre innehåll av både proteiner och naturliga fetter.

Det innebär att maten innehåller betydligt mindre mjöl, bröd, ris och potatis medan men istället har mycket fett som smör och grädde.
LCHF för seniorer   

Bl linje

Välj rätt fiber och förläng ditt liv

Genom att byta ut din vita frukostfralla mot en mörk skiva knäcke, minskar du kraftigt risken att dö i cancer, hjärt- lung- och infektionssjukdomar.

Så här minskar du risken att få Alzheimers
Varje år insjuknar 14 000 personer i Sverige, i Alzheimers. Det finns idag inga läkemedel som kan bota sjukdomen och de mediciner som finns på marknaden, ger i bästa fall bara en lindring. Idag håller läkare i Uppsala på att utveckla en ny typ av läkemedel som har börjat testas på patienter. Först om ca fem år vet vi med säkerhet om det fungerar.

Den genetiska bakgrunden har betydelse för om du drabbas av Alzheimers, men det finns en hel del som du själv kan göra för att minska risken. Rätt kost är viktigt och enligt de svenska forskarrönen är omega 3-fettsyror bra för hjärnan. Genom en studie på Karolinska institutet, har man upptäckt att minnesfunktionerna förbättras hos de minst sjuka, om man tar omega 3-fettsyror, som finns i fiskolja.

Träning är också viktigt, både fysisk och mental. Genom att stimulera hjärnan med intellektuella utmaningar som korsord och att träna hjärnans inlärningsförmåga kan man minska risken för Alzheimers. Fysisk träning är också viktigt. Att promenera är alltid bra men för att träna både fysik och mentalt så är pardans, ridning eller någon annan träning som ger både kroppen och hjärnan motion, att rekommendera.

Bl linje

Tillbaka till hälsa