Hälsa – var extra rädd om dig när du är senior eller pensionär

Varför ändrar sig kroppen med ökande ålder? Kan jag minska de negativa effekterna av ökad ålder?

Jesper Aasa på Träning på recept, förklarar här vad som händer med din kropp när du blir senior.

Att kroppen förändras när man blir äldre är ju helt klart. Men vet du egentligen varför? 

Hur vi åldras varierar mycket från person till person och det är klart att arv, miljö och livsstil spelar in. Men, gemensamt för alla som blir äldre är att det sker hormonella förändringar i kroppen som gör att kroppen ändras i utseende och form. Hos män börjar testosteronet (manligt könshormon) sjunka redan när man är i 30-års åldern. Och minskningen påverkar både förmågan att bygga muskler, bränna fett som energi och sexlusten. Hos kvinnorna startar den stora hormonella förändringen lite senare, i 50-års åldern, då det är dags för klimakteriet. Gemensamt för både män och kvinnor är att man kring 50/60-års åldern ser en ökad kroppslig fettprocent och svagare/ mindre muskler. För dig som är senior är det dock viktigt att komma ihåg att regelbunden konditions- och muskelträning kan ge bra träningsresultat även då man passerat 60.

Det är aldrig för sent att börja träna. Träningen behöver inte vara särskilt intensiv eller pågå under längre stunder, men att göra den regelbundet är viktigt. Motion minskar också risken för övervikt och många sjukdomar som till exempel diabetes och hjärt- kärlsjukdomar. Men vad gäller övervikt måste man också lägga om sin kost. Vi vet ju att energibehovet minskar när vi blir äldre och det beror både på att ämnesomsättningen sjunker och att man kanske inte rör sig lika mycket längre. Viktigt att tänka på när det gäller maten är dock att man ser till att få i sig alla de näringsämnen man behöver.

Åter till hormonerna: Forskning har visat att med rätt kost och träning kan man öka testosteronet samt andra viktiga hormoner i kroppen. Träning och rätt kost har förbättrar även minnesförmåga och sinnet. Och att det aldrig är för sent att ”starta om” med träning och rätt kost. Det enda du inte ska göra är att ”helt enkelt acceptera” att du både blir äldre, mer inaktiv och mer orörlig. Det finns ”rätta” övningar både för att öka orken, styrkan, minska risken att ramla, välmåendet och minnesförmågan. Även om du som kanske passerat 75 gör ditt livs första knäböj eller riktiga sit-ups (på din egen utgångsnivå förstås), kommer du att märka av flera positiva effekter!

Dock måste jag ju nämna att den stora boven till att vi känner oss svagare med ökad ålder är den minskade muskelmassan. Med mindre muskelmassa får man helt enkelt sämre styrka och reaktionsförmåga, större risk för benbrott och även en allmän ökad kroppslig inflammation som kan bidra till smärta och krämpor. Men då är det ju som ni redan förstått extra viktigt att hålla sig mer aktiv när man blir äldre. Och kanske äntligen börja träna rätt när det gäller att åstadkomma en styrkeökning! Och extra viktigt är det kanske också att förbereda sig för träningspasset genom att göra några uppvärmningsövningar för att smörja kroppens leder, öka blodcirkulationen, väcka nervsystemet från viloläget och fokusera hjärnan på att göra övningarna med allra bästa tekniska utförande.

Tillbaka till toppen